Namaz kılmak için yapılması Farz olan temizlik nedir?

Çar, 21/12/2016 - 15:46

Soru: Namaz kılmak için yapılması farz olan temizlik nedir?

Cevap:

1-Necasetten teharet: Bedeninde, elbisesinde ve namaz kılacağı mekanda namaza mani olacak her türlü necasetten ve pislikten arındırılmış tertemiz olması farzdır. Zira Allah temizliği ve temiz olanları sever. Yüce islam peygamberi şöyle buyurur: ''Temizlik imandandır.''

Namaz için iki temizlik yapılmalıdır.

Zahiri temizlik: Namaz kılacak olan şahıs bedenini, elbisesini ve namaz kılacak mekanı hertürlü necasetten ve ikrah edilecek kötü koku ve görüntülerden arındırılmış tertemiz olması namazın sihatının şartlarındandır.

 

Kalbi temizlik: Zahiri temizliğe verilen önemden daha fazla kalbi temizlğe önem verilmesi gerekir. Zira namazdaki miracın gerçekleşmesinde kalbi temizlik esastır.

 

2-Hedesten taharet: İki kısma ayrılır.

Namaz kılmak için abdest almak farz kılınmıştır: ''Ey iman edenler! Namaza kalktığınızda yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi yıkayın ve başlarınızı ve topuklara kadar ayaklarınızı mesh edin.'' 5/6

 

Her nekadar mezhepler arasında ayakların yıkanma veya mesh etme hakkında ihtilaf edilmiş isede ayetin zahiri ve açık manasında ayakların mesh edilmesi hükmü vardır.

Ayetin metninde yüz ve kulların yıkanması, baş ve ayakların mesh edilmesi emrolunmuştur. Yüce islam peygamberinin abdest alış şeklini kitabının c-1 s-59 ve158. Hadisi şerifinde şöyle anlatır.

''Bakır bir kabın içndeki sudan önce ellerini yıkadı sonra sağ eline su alarak sol elinin yardımıyla yüzünü yıkardı; sonra sol eline su alarak sağ kolunu dirseğinden parmak uclarına kadar yıkardı sonra sağ eline su alarak sol kolunu dirseğinden parmak uçlarına kadar yıkadı; sonra başını mesh etti sonra sağ eliyle sağ ayağını sonra sol eliyle sol ayağını mesh etti.''

Tehzibul ehkam kitabının c-1 s-56  ve 153. Hadiste Emirelmüminin Ali (a.s) abdestin alınış şeklini şöyle anlatır: Birgün Ali (a.s) oğlu Muhammed hanifiye şöyle buyurur; Sonra burnuna suyu aldı ve şöyle dua etti Sonra yüzünü yıkadı ve şöyle dua etti ''Ey Allah’ım yüzlerin morarıp siyahlaştığı gün benim yüzümü ak eyle, yüzümü siyahlaştırma yüzlerin ak olduğu gün.''  Sonra sağ kolunu yıkadı ve şöyle dua etti: ''Ey Allah’ım o gün kitabımı sağ elime ver.''  sonra sol kolunu yıkadı ve şöyle dua etti: ''Ey Allah’ım o gün kitabımı sol elime verme'' sonra başını mesh etti ve şu duayı okudu sonra ayaklarını mesh etti ve şöyle dua etti: ''Ey Allah’ım ayakların kaydığı günde ayaklarımı sabit kıl.'' Sonra yüzünü Muhammed hanifiye çevirdi ve şöyle dedi: ''Muhammed kim benim abdest aldığım gibi abdest alırsa Allah her damlası için bir melek görevlendirir ki onu taktis etsinler onu ansınlar ve kıyamete kadar ona savab yazsınlar.''

İbni Abbas (r.a) Resulullahın abdest alış şeklini şöyle tarif eder: ''Peygamber (s.a.a) ayaklarının üstünü mesh ederdi.''Tehzibul ehkam c- 1 s- 66 hadis numarası 173

Aynı soru Emirel muminin Ali (a.s) sorulduğunda şöyle buyurmuş: ''Allah kur’ani keriminde mesihten başka bir şeyi indirmemiştir.'' Tehzibul ehkam  c-1 s-66  hadis numarası 175

Bu senede göre, Huseyin bini saitten o da Ahmet bini Muhammeden rivayeten dediki Ebel Hasan'dan (Ali'den ) ayaklar üzerine meshin nasıl yapıldığını sordum? Elinin içini ayağının parmak uçlarına koyarak topuk kemiğine doğru çekti, ben ona sordum eğer bir kişi elinin iki parmağıyla topuklarına doğru çekecek olursa nasıl olur? Buyurdular hayır ancak elinin iç kısmıyla yapması gerekir.> Tehzibul ahkam c-1 s-67 hadis numarası 179



Yeni yorum ekle